maanantai 18. heinäkuuta 2016

Avustajakoira Zara

Vihdoinkin kauan odotettu avustajakoira Zara saapui. Aputassu Zara tuli minulle toukokuun puolessa välissä ja on nyt siis ollut meillä parisen kuukautta. Alku on mennyt tutustuessa puolin ja toisin :)


Alkuun olen pääosin yrittänyt saada Zaran "leimautumaan" minuun. Olemme tehneet päivän aikana pitkiä tai useita lyhyitä lenkkejä ulkona. Kääpiövillakoiramme Betty, joka on jo 11 v., on reipastunut kovasti ja tykkää kulkea mukana lenkeillä.

Zara on tehnyt kotona niitä asioita, joita sille on koulutuksessa opetettu, kuten tavaroiden nostaminen, oven sulkeminen...

Uusina asioina olen opettanut Zaralle: valon laittaminen (tiettyyn paikkaan) kännykän hakeminen ja nousu ylös (etutassut minun syliin, kun laitan liivin päälle. Koira on "oppinut oppimaan", joten sille on suht helppo opettaa uusia asioita.




Zaralle on opetettu myös "jätä"-käsky, jolloin se lopettaa toiminnan (jota on tekemässä). Tämä ei toimi, jos näköpiirissä on kuralätäkkö. Niitä nimittäin on nyt joka puolella runsaiden sateiden jälkeen.  Lätäköitä on ihan yllättävissäkin paikoissa - ja ne ovat syviä. Joissain pääsee jopa ihan uimaan. Eräänkin kerran en ole itse ollut ihan "hereillä" ja Zara on ehtinyt haistaa veden (se todella haistaa kaikenlaiset lutakot) ja minä en ole ehtinyt reagoimaan tarpeeksi ajoissa. Sitten mentiin. Voi sitä riemua! Kotona koira pääsee makaamaan (ja kuivattelemaan) pyyhkeiden päälle.


Lenkillä Zaran kanssa





Pieni "pulahdus" kuralätäkössä (tekee hyvää).



Näin meillä on arki alkanut :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti